מהפכה בווטסאפ: חיפוש עסקים וביצוע קניות ישירות בלי לצאת מהאפליקציה

בשורה לעסקים הקטנים והבינוניים: שיווק ממוקד וחכם יאפשר להגיע ישירות למסך של הלקוח הבא * בקרוב אצלנו

ג'ולי ארביב

מהפכת התקשורת הבאה של ווטסאפ כבר מעבר לפינה * בברזיל ובאנגליה כבר נהנים מהשירות שמאפשר לחפש עסקים, לתקשר עמם ישירות ואפילו לרכוש מהם שירותים – והכל ישירות מתוך האפליקציה * בשורה לעסקים הקטנים והבינוניים: שיווק ממוקד וחכם יאפשר להגיע ישירות למסך של הלקוח הבא * בקרוב אצלנו

לא יוצאים מהווטסאפ: האפליקציה ששינתה את הרגלי התקשורת של כולנו הולכת ומתפתחת – ועושה רושם שהמהפכה הצרכנית הבאה כבר בדרך אלינו.

ווטסאפ (WhatsApp) השיקה לאחרונה פיצ'ר חדש המאפשר למשתמשי היישומון לאתר עסקים, לתקשר איתם ישירות ולבצע רכישות מקוונות מתוך יישומי האפליקציה, מבלי להידרש למנועי חיפוש חיצוניים. מה שהחל כפרויקט ניסוי מוצלח בברזיל מחלחל בהדרגה לשגרת הפעילות של משתמשי ווטסאפ גם באנגליה, בקולומביה, במקסיקו ובאינדונזיה. בקרוב אצלנו?

תן לאצבעות ללכת במקומך, הדור הבא

המבוגרים בינינו בוודאי זוכרים את "דפי זהב", האינדקס שהיה מחולק ביחד עם ספר הטלפונים העירוני. בזמנו, מדובר היה באלמנט שיווקי ששום בעל עסק לא יכול היה להתקיים בלעדיו. וכיום? בעידן שבו כולם ממילא מבצעים את מרבית הפעולות דרך הטלפון הנייד, האינדקס של ווטסאפ עשוי להפוך לטוען לכתר המונופול החדש בתחום מדריך העסקים: המקום שבו כל עסק שרוצה נראות חייב לדאוג להופיע בו.

הרעיון פשוט: כבר לא צריך להתחיל לחפש באינטרנט נותני שירותים ובעלי עסקים כדי לאתר פרטי התקשרות. הפיצ'ר החדש של ווטסאפ ידאג למפות עבורכם עסקים שונים בהתאם לקטגוריות מובנות, ולאפשר לכם לאתר אותם וליצור עמם קשר ווטסאפ ישיר – גם אם הם לא ברשימת הטלפונים השמורים שלכם.

מבחינת ווטסאפ, מדובר במהלך משמעותי בדרך למיצוב היישומון כ- One Stop Shop(או בקיצור: OSS) – מודל עסקי שמתבסס על שמירת הלקוחות בטריטוריה אחת בעת ביצוע של מגוון פעולות מתחומים שונים.

וכך, משתמשי ווטסאפ (שזה בערך כולם, כל הזמן), צפויים לקבל בשירות החדש אפשרויות לביצוע תקשורת בלתי אמצעית עם העסקים השונים ולנצל את ההזדמנות לסגירות עסקה – והכל מתוך האפליקציה.

מבחינת בעלי העסקים הקטנים והבינוניים מדובר בהזדמנות אדירה לעקוף את יכולות השיווק הבלתי נדלות של המתחרים מהקונצרנים הענקיים. כבר לא חייבים לצאת בקמפיינים שיווקיים בעלויות עתק כדי להבטיח נראות לכולם. עידן הקניות בווטסאפ יתאפיין בעבודה חכמה וממוקדת בשיווק מנוהל שיאפשר לעסקים להגיע ישירות למסך של הלקוח הבא. והכל, כמובן מתחיל ביצירת חשבון עסקי בווטסאפ כי כמו שאמרו פעם ב"דפי זהב", אם אתה לא שם אתה לא קיים.

אבולוציה של אפליקציה

ווטסאפ, שבתחילת דרכה נועדה להוות תחליף משודרג ליישומי ה-SMS, כבר מזמן נמצאת במקום אחר. עם הרבה יותר משני מיליארד משתמשים ברחבי העולם, מדובר באמצעי התקשורת המועדף על רבים לשיחות, להתכתבות, להעברת קבצים, ליצירת צ'אטים ולעוד שלל אלמנטים שמצויים בבסיס העשייה היומיומית של כולנו.

ובהקשר זה המינוח כולנו תקף במיוחד בישראל, משיאניות העולם בשימוש בווטסאפ, עם נוכחות בכ-80% מהטלפונים הניידים בישראל – שזה אומר כמעט כל מי שלא שייך למגזר החרדי בעל הטלפונים הכשרים.

בשנים האחרונות, במסגרת התפתחות היישומון, החלו לצוץ גם חשבונות עסקיים שנועדו לאפשר לבעלי עסקים לעמוד בקשר ישיר עם לקוחותיהם באמצעות כלי התקשורת המועדף עליהם – ולחלופין, לאפשר לעסק עצמו לתקשר במרחב הווירטואלי באופן זמין ומיידי. עכשיו המגזר הזה עומד להשתדרג משמעותית: מדובר בפלטפורמה משמעותית גם ברמה הטכנית, גם במישור המסחרי וכמובן, גם בפן השיווקי.

בואו נדבר עסקים (או שנתכתב. מה שנח)

הכניסה של ווטסאפ לשוק העסקי גם מהנישה של ניהול פעולות חיפוש ואופציות לקיום עסקאות מהווה, אם כך, גורם משנה תודעה ציבורית. מאידך, בניגוד לפריצה של היישומון לשוק בשנת 2009, לא מדובר בוואקום שיש למלא, שכן שירותים כמו חיפוש עסקים על בסיס קטגוריזציה ותקשורת ישירה כבר קיימים כיום בשוק – מה שאומר שצפויה תחרות לא פשוטה על המשתמשים מול השחקנים הוותיקים בגזרה ובראשם ענקית מנועי החיפוש גוגל, עם יישומיה השונים.

בהקשר הזה ניתן לנחש כי המאבק בין הענקיות גוגל ומטא (החברה-האם של פייסבוק ושל ווטסאפ), עשוי להניב לא מעט מהלכים שייטיבו עמנו, הצרכנים מהשורה, כשבשורה התחתונה קנאת הסופרים בין שתי החברות תרבה יישומים ופיתוחים מתקדמים ושימושיים.

הצפי הוא שכפי שכבר קרה עם ווטסאפ לא פעם בעבר, היישומים המיידיים של האפליקציה יזכו לפופולריות ויביאו לשינוי בהרגלי הצריכה של המשמשים. וכשמדברים על ווטסאפ – אמצעי התקשורת שהוא גם הרשת החברתית הפופולרית בישראל – מדובר למעשה בשינוי שצפוי להוות גורם משנה משחק בתחום הקניות בארץ, מהרגע שהיישום יעשה עלייה למחוזותינו. מהפכה צרכנית מעבר לפינה כבר אמרנו?

יש עוד דברים מעניינים לקרוא

רוצים להצטרף למשפחה שלנו?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן